De 3 belangrijkste regels bij het versterken van je merk

Hoe kun je het merk van jouw bedrijf versterken? Waarom zou je jouw bedrijfsmerk eigenlijk versterken? Is het niet genoeg om gewoon wat meer aan marketing en social media te doen?

Merkgedreven bedrijven presteren bewezen minstens 20% beter dan hun concurrenten. Merkgedreven bedrijven zijn bedrijven die bij alles wat ze doen, alle acties die ze nemen, hun merk als uitgangspunt nemen.

Het merk van je bedrijf is niet alleen je logo of de kleurtjes van je huisstijl.

Het merk is de hele samenstelling van indrukken en ideeën die klanten krijgen bij jouw bedrijf.

Het beeld dat leeft in het hoofd van je klant (en andere betrokkenen) over waar jouw bedrijf voor staat, waar het voor gaat en welke waarde dit voor hem of haar persoonlijk heeft. De algemeen geldende mening over de waarde van jouw merk...

Dát beeld wil je verbeteren en versterken!

Waarom?

  • Omdat een Sterk Merk motiveert.
  • Omdat een Sterk Merk zorgt voor meer winst.
  • Omdat een Sterk Merk je bedrijf laat groeien: kwantitatief én kwalitatief.
  • Omdat een Sterk Merk meer impact genereert!

Ga alvast aan de slag met deze 3 tips en begin met het bouwen van een Sterk Merk!

Regel 1. Toon karakter

Laat het karakter zien van jouw bedrijf en vergroot dat nog een beetje uit. Hoe duidelijker het is waar jouw merk voor staat en waar jouw merk voor gaat, des te makkelijker het wordt voor mensen om van je te houden, om fan te worden, of om het gewoon prettig te vinden klant bij je te zijn en te blijven.

Een Sterk Merk is authentiek!

En zie jouw merk vooral als een op zichzelf staande persoonlijkheid!

Maak niet de fout die veel ondernemers maken. Namelijk door jouw eigen persoonlijkheid als uitgangspunt te nemen voor het karakter van het merk dat je bouwt. Natuurlijk stop je veel van jezelf in je bedrijf. Maar jij bént niet het bedrijf en jij bent ook niet het merk.

Mensen worden aangetrokken door sterke karakters. Bouw dus aan een merk met een sterk eigen karakter. En hou dit karakter in de gaten bij de keuzes die je maakt in de verdere ontwikkeling van je merk.

Regel 2. Onderscheid je

Volg niet alle trends, doe niet wat je misschien denkt dat je moet doen, omdat 'iedereen dat doet tegenwoordig'. Serieus, geef jezelf wat meer vrijheid om te doen hoe jij vindt/voelt dat lekker past bij je bedrijf. Doe dat wat past bij jouw merk!

Kijk in eerste plaats naar waar je zelf goed in bent en versterk dat. Kijk dan daarna naar wat van je eigen sterke punten het meest afwijkt van wat de rest van de markt doet. En gebruik dat om je te onderscheiden.

Een Sterk Merk is onderscheidend!

Echt onderscheidend vermogen komt van binnen uit. Het is authentiek en het zit verbonden aan de bedrijfsidentiteit. Zoek dus naar dat wat zó eigen is aan het bedrijf, dat het lastig kopieerbaar is.

Wat maakt jouw bedrijf anders of zelfs uniek? Waar zijn jullie beter in? Welke kennis heb je in huis die anderen niet hebben? Welke set van waarden of bedrijfscultuur leeft er bij jullie, die echt anders is?

Vaak zijn de onderscheidende kenmerken van een bedrijf intern zo vanzelfsprekend dat ze niet worden opgemerkt. Probeer dus, bij het zoeken naar je eigen onderscheidende vermogen, met de blik van een buitenstaander naar je eigen bedrijf te kijken.

Regel 3. Doe wat er toe doet

Klanten, mensen, kopen pas wanneer ze de waarde zien van waar ze voor betalen. En dan bedoel ik niet de waarde die bedoelt wordt met prijs-kwaliteit-verhouding. Maar de waarde die het product of de dienst voor de klant zelf gaat hebben.

Het is jouw taak als ondernemer om: 1. waarde te bieden aan je (potentiële) klanten en 2. je klant duidelijk te maken wat de waarde voor hen/haar is van wat je aanbiedt.

Een Sterk Merk is relevant!

Zet je klant dus centraal.

Je klant zit met een probleem of onvervulde behoefte en doet zijn best naar een situatie te komen waarin het probleem niet meer bestaat of de behoefte is vervuld. Wat kan jouw bedrijf, jouw merk doen om de klant van A (ongewenste situatie) naar B (gewenste situatie) te brengen?

Los je zijn probleem op? Vervul je een behoefte? Help je hem te komen naar de door hem gewenste situatie? Wanneer je de klant daarvan overtuigd, zal hij met alle plezier betalen voor de waarde die je hem kunt geven!

Publicatiedatum: 5-1-2017