De 7 onderdelen van een Sterk Merk

Heb je gemerkt dat een sterk merk niet zomaar ontstaat?
Dat het niet ontstaat doordat dagelijks de conversie wordt gemanaged?

Waarschijnlijk hoef ik je dat niet te vertellen. Jij hebt een visie, een idee over waar je heen wilt met jouw bedrijf, met het merk. Een plan over wat je wilt dat jouw merk in de wereld gaat betekenen.

Natuurlijk is verkoop, omzet, winst van belang. Maar daar start het niet mee. Daar eindigt het ook niet mee. Met een hoge omzet sla je geen deuk in het heelal.

Een merk wordt ook niet sterk omdat er goed verkocht wordt, een sterk merk zorgt voor meer verkoop.

Een sterk merk ontstaat van binnenuit, door het maken van de juiste keuzes om de juiste redenen.

Wanneer je intern goed op orde hebt wie je bent, wat je doet en voor wie, waar je voor staat en waar je voor gaat. Én je vertaalt dat alles extern naar een aantrekkelijke boodschap (belofte) aan je klanten. Dan bouw je aan een sterk merk en kun je van betekenis zijn, voor je klanten, je medewerkers, voor de wereld.

Het zijn de ingrediënten waar je mensen mee ráákt, die aanzetten tot actie.
De actie om te kopen, of om gemotiveerd voor je bedrijf te werken.

Dus hoe doe je dat?
Je merk versterken van binnenuit?

Dit zijn de 7 onderdelen van een sterk merk.
7 knoppen om aan te draaien en jouw merk te versterken.
Om daarmee meer omzet, meer winst te maken en meer impact te hebben.

1. Positionering

Wat je bent en voor wie

De plaats die je kiest in de markt is een van de meest fundamentele marketingbeslissingen die je kunt maken. Wat is je werkveld, wat onderscheidt jouw merk van de anderen in hetzelfde werkveld, wie is je doelgroep, en wie kies je als concurrent?

Over dat laatste wordt nog wel eens te simpel gedacht. Je concurrenten zijn toch de anderen die hetzelfde doen als jij? Niet per se.

Vraag je af waar jouw ideale klant zijn of haar geld aan besteedt als ze dat niet bij jouw bedrijf doen? Dat hoeft niet een ander merk te zijn dat hetzelfde doet als jij.

Een vliegtuigmaatschappij die tussen Amsterdam en Parijs vliegt heeft ook de Thalys als concurrent.

Een golfbaan heeft niet alleen andere golfbanen als concurrent, maar ook andere luxe netwerklocaties.

(En een adviesbureau voor merkstrategie heeft niet per se concurrentie van andere adviesbureaus voor merkstrategie, maar concurreert veel meer met de ondernemer die eigenwijs genoeg is om zijn eigen strategie te bepalen.)

2. Drijfveren

Waar het merk voor staat en gaat

Zonder drijfveren zou je nooit het bedrijf leiden dat je nu leidt. En aan het merk bouwen waar je nu aan bouwt. Daar zit een visie achter. Een idee over waar je met het merk naartoe wilt, wat je wilt bereiken en waarom.

Drijfveren zijn krachtige concepten. Ze gaan over emotie. Emotie zet aan tot actie.

Drijfveren zijn iets anders dan doelen. Een doel is meetbaar en tijdgebonden. Nuttig, zeker nuttig. Maar zonder emotie lopen mensen niet snel warm voor een doel. Dan zijn het eerder harde targets die gehaald moeten worden. Die leveren stress op.

Drijfveren zijn de emotie achter de doelen die je stelt. Een doel dat past bij de drijfveren van het merk prikkelt en motiveert. Wanneer je het doel hebt behaalt zie het volgende doel alweer voor je, want je drijfveer is onverminderd krachtig.

De visie en de missie van je merk zijn de expliciete weerslag van deze drijfveren. Deel ze met je medewerkers en je klanten. Plant de zaadjes voor motivatie om samen naar een volgende doel te werken.

3. Identiteit

De persoonlijkheid van het merk

Als merk onderscheid je je met name van andere merken door het karakter dat je uitstraalt.
CoolBlue heeft een ander karakter dan Bol.com.
Apple heeft een ander karakter dan Microsoft.
Tot het ene voel je je aangetrokken, tot het andere misschien totaal niet.

Het expliciet uitdragen van het karakter of de persoonlijkheid van jouw merk levert je een sterk onderscheidend vermogen op.

Het formuleren van een set merkwaarden die passen bij het gekozen karakter geeft je handvatten. Handvatten die je kunt gebruiken om een consistent beeld uit te dragen van wie je bent en wat mensen van je kunnen verwachten.

Zou Coolblue opeens hele schreeuwerige/pusherige e-mails gaan versturen, dan vraag je je af of ze wel van Coolblue afkomstig zijn.

(Ik heb er al 3 gehad deze week. E-mails die mij grote prijzen beloven en van Coolblue lijken te komen. Maar Coolblue is altijd vriendelijk en vrolijk. Het maakte mij wantrouwig. En terecht naar bleek. Ik ontvang valse e-mails, van criminelen met een gebrek aan kennis op het gebied van merkstrategie. Anders hadden ze niet alleen het logo en de kleuren van Coolblue toegepast, maar ook de tone-of-voice, om beter aan te sluiten bij hoe Coolblue normaal gesproken communiceert.)

4. Manifestatie

Hoe het merk vorm krijgt in de praktijk

Wanneer je de basis van je merk volkomen duidelijk hebt, kun je dit doorvoeren in alles waarin jouw merk vorm krijgt.

Je exacte aanbod van producten en diensten. Het gedrag van medewerkers, onderling en naar klanten toe. (Hoe gaan mensen met elkaar om, wat is de cultuur die past bij het merk?) De grafische vormgeving van alle marketingmiddelen die je in gaat zetten. De contactmomenten van klanten met jouw merk en welke beleving je daarin meegeeft. En de verhalen die je over het merk vertelt.

Wanneer alle punten waarop medewerkers, leveranciers, klanten en andere betrokken met je merk in aanraking komen, één en dezelfde boodschap uitdragen, dan creëer je een sterk beeld in het hoofd van al die mensen. Een concept. Een set met associaties die samen jouw merk vormen.

Hoe consistenter en consequenter dit gebeurt, hoe sterker je merk wordt.

5. Betekenis

De betekenis van het merk voor klanten

Wanneer wat jij doet, wat jouw merk levert aan klanten niet relevant voor ze is, zullen ze niets bij je kopen.

Je hebt dus een pakkende marketingboodschap nodig. Waarmee je kunt laten zien wat de betekenis van jouw merk voor je klanten kan zijn.

Welke kenmerkende eigenschappen er zijn. Wat de functionele voordelen hiervan zijn voor klanten. Wat de emotionele en sociale voordelen zijn voor klanten om juist voor jouw merk te kiezen. Dat jouw merk een bijdrage levert aan de waarden waar klanten in hun leven naar streven.

En mogelijk zelfs dat een klant met het kiezen voor jouw merk een bijdrage kan leveren aan grootse maatschappelijke doelen.

Allemaal lagen waarop jouw merk betekenis kan hebben in het leven van een klant. Door expliciet te kiezen voor de betekenis die je wilt benadrukken kun je een sterke en overtuigende marketingboodschap formuleren.

Helemaal mooi als je deze betekenis voor klanten in één korte pakkende zin kunt verwoorden (de tagline, payoff, belofte, kernboodschap of hoe jij ‘m maar wilt noemen).

6. Impact

De invloed van het merk op bedrijf, mens en milieu

Een bedrijf dat bouwt aan een sterk merk en dit merk centraal stelt in alles wat het doet, vergroot zijn impact.

De impact van het merk op jouw bedrijf en bedrijfsresultaten kan enorm zijn. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die hun merk centraal stellen in alle beslissingen die ze nemen bijna 2x zoveel winst maken.

Ook op mensen kan het merk van grote invloed zijn. Een bedrijf dat het merk centraal stelt zal volgens de waarden van het merk voor zijn medewerkers zorgen. Het zal medewerkers motiveren en een gevoel van purpose geven. En nieuwe medewerkers aantrekken die passen bij waar het merk voor staat. Het zal klanten aanspreken en motiveren om ook de dingen te doen waar het merk voor gaat. Om zo gezamenlijk een grote sociale impact te hebben.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is steeds minder een keuze, steeds meer een must. Consumenten verwachten van bedrijven dat ze hun verantwoordelijkheid nemen bij maatschappelijke thema’s. Opdrachtgevers eisen steeds vaker een maatschappelijk verantwoord beleid.

7. Strategie

Het plan om je merk te versterken

Een merk kan grote meerwaarde hebben voor een bedrijf. Freddy Heineken schijnt eens gezegd te hebben:

“Als al m’n brouwerijen afbranden, heb ik morgen een lening om nieuwe te bouwen, op basis van de kracht van m’n merk. Maar als je m’n merk om zeep helpt, zit ik met al die brouwerijen opgescheept.”

Maar een merk wordt niet vanzelf zo krachtig en sterk. Daar gaat werk inzitten. Een plan aan vooraf. Inzet. Moeite. Zweet.

Een manier om van A naar B te komen volgens een effectieve en efficiënte route. Een sterk merk kan niet zonder een doelgericht, gestructureerd en daadkrachtig plan.
 

Succes met bouwen!

Publicatiedatum: 8-1-2018