Waarom marketing highly overrated is

De aandacht die uitgaat naar alle mogelijk marketingtechnieken is gigantisch. Maar er is nauwelijks aandacht voor de vraag waarom je dit eigenlijk allemaal zou moeten doen.

Vraag aan een online marketingexpert waarom het nodig is om je website te optimaliseren voor zoekmachines en hij zal je vragen onder welke steen jij hebt gelegen de afgelopen jaren.

Maar serieus: “waarom is het van belang om jouw website te optimaliseren voor zoekmachines?” Dat is een legitieme vraag.

Want marktingmiddelen zijn, nou ja, middelen. Geen doel op zich. Ondanks alle focus hierop.

En middelen zet je in om een doel te bereiken.

Dus kijk nog eens goed naar je doelen.

Er gaat heel veel geld en heel veel tijd zitten in het maken en implementeren van (online) marketingmiddelen. Maar check je wel eens of ze hun doel ook daadwerkelijk dienen?

Ja, we meten ons suf & kijken naar de analytics van allerlei kanalen. Dus we checken of de gehanteerde tactiek werkt. Maar goed uitgevoerde tactiek maakt nog geen goede strategie.

Tactiek vs. Strategie

Wil je een stad belegeren dan voorzie je je manschappen van de juiste wapens en aanvalsplannen. Maar heb je je afgevraagd of je deze stad eigenlijk wel moet belegeren? Moet het deze stad zijn? Moet je hem belegeren? Kun je hem ook links laten liggen, onderhandelen over een rustige doortocht of überhaupt niet op oorlogspad gaan?

Wat zijn de strategische doelen die je hebt voor je onderneming? Op welke manier wil je de wereld veroveren?

Even terug schalen naar de alledaagse werkelijkheid van ons als ondernemer.

Welke doelen streef je na met het inzetten van je marketingmiddelen? En hoeveel tijd, geld en energie heb je hieraan te besteden?

Kijk een kritisch naar de marketingmiddelen die je inzet. Zijn het allemaal tactisch gekozen middelen binnen je strategische route op weg naar je businessdoelen?

Of doe je eigenlijk gewoon wat je denkt dat je moet doen. Omdat anderen het ook zo doen. Heb je je gek laten maken door marketingexperts die van hun middelen een doel op zich hebben gemaakt.

Maak weloverwogen strategische(!) keuzen voor je middelen inzet.

Wat kun je vandaag nog doen?

Schrap dat waarvan je (als je heel eerlijk bent tegen jezelf) wel weet dat je het doet omdat je je gek hebt laten maken. Schrap minstens één marketingmiddel, dat wat geen weloverwogen en doelgerichte keuze is, maar een doel op zich is geworden.

Bepaal je doel, stippel je strategie uit (de route die je nemen wilt) en focus dan volledig op de tactische marketingmiddelen die je in wilt zetten.

Dat scheelt je een hoop tijd, geld en energie. Waardoor je met minder middelen meer Return On Investment gaat haalt.

Publicatiedatum: 26-11-2018