Met dit verhaal overtuig je jouw potentiële klant

Klanten beslissen niet om met je in zee te gaan doordat je vertelt over wát je doet. Ze gaan met je in zee omdat ze geraakt zijn door waaróm je doet wat je doet.

Waarom dat is en hoe dat werkt legt Simon Sinek in zijn TED talk beter uit dan ik dat hier kan doen. Velen zullen zijn ideeën dan ook al jaren kennen. (Ken je de Golden Circle nog niet? Bekijk dan zéker zijn TED talk helemaal.)

Mensen inspireren en meekrijgen begint met de Waarom-vraag. Het begint met vertellen aan je potentiële klanten waarom je doet wat je doet.

Waarom ben je begonnen met je bedrijf? Wat waren je drijfveren? Vrijwel iedere ondernemer heeft een reden (buiten de financiële) waarom hij/zij is gaan ondernemen. Soms uit onstuitbare passie of bevlogenheid voor het eigen vak. Vaak ook uit frustratie of irritatie. Omdat je zag dat dingen anders of beter kunnen en je het niet kon laten om dat dan maar zelf te gaan doen. Omdat je een kans zag om iets te doen wat nog niemand deed, en toch zeker niet op de manier die jij zag dat mogelijk was.

Die reden om te doen wat je doet is de Waarom van jouw merk. Het is het verhaal over waar je vandaan komt en waar je naartoe wilt. En met welke reden. Vertel daarover. Vertel je Merkverhaal. Zet het op je website, neem het op in je bedrijfspresentaties. Maak het prominent.

Mensen vertellen elkaar dagelijks verhalen. Verhalen verbinden. Verhalen blijven plakken. Verhalen onthou je (in tegenstelling tot een lijstje feiten; die gaan al snel het ene oor in en het andere uit). Een goed verhaal werkt aanstekelijk en overtuigd, het geeft diepgang en begrip. Een aansprekend verhaal is een krachtige vorm om ideeën en overtuigingen over te brengen.

Verhalen betrekken mensen bij je merk.

Maar hoe vertel je jouw Merkverhaal?

Mensen worden meer geraakt door te vertellen over waarom je doet wat je doet, dan door te vertellen over wat je doet. Door visuele, inzichtgevende en inspirerende elementen te gebruiken kun je jouw klanten meenemen in de motivatie en diepere redenen waarom jullie doen wat jullie doen.

Een goed opgebouwd verhaal heeft een begin, midden en eind. Het bevat een zekere mate van drama, spanning en contrast. En het brengt de luisteraar naar een andere staat van denken, voelen en handelen. Het is die transitie in het hoofd (of hart) van de klant waar uiteindelijk om te doen is. Met een goed opgebouwd verhaal plant je namelijk een idee of overtuiging in het hoofd van de lezer dat daar niet meer uit zal gaan. Je ráákt er mensen mee.

Kop en staart

Elk verhaal heeft een doel. Wat wil je dat de lezer na afloop weet, voelt of doet? Focus op de transitie die je wilt laten plaatsvinden.

Neem het doel van je verhaal niet te ruim. Hoe specifieker hoe beter. En probeer niet te veel punten te maken in één verhaal. Wil je te veel tegelijk vertellen dan levert dat een warrig verhaal op en raken mensen de draad kwijt. Stel in dat geval liever twee of meer verhalen samen die je in verschillende situaties kunt gebruiken.

Om echt te ráken moet het Merkverhaal de luisteraar op de een of andere manier veranderen. Hun overtuigingen, emoties of kennis moet veranderen. Daarvoor is het van belang dat je weet hoe jouw klanten denken. En wat het exacte punt is dat je met jouw verhaal wilt maken.

Waar wil je ze van overtuigen met het lezen van jouw Merkverhaal? Hoe staan zij tegenover het punt dat jij in je Merkverhaal probeert te maken? Leef je in in het gezichtspunt van je klant. Bedenk argumenten om ze van gedachten te laten veranderen. Maak een lijst met rationele, emotionele en ethische punten. Som bewijzen op, gebruik voorbeelden en vertel anekdotes. Een goed verhaal heeft ups & downs. En bedenk vooral wat jouw klant aanspreekt.

Vertel meer verhalen

Heb je verschillende verhalen te vertellen over je merk? Of zelfs over waarom je doet wat je doet? Probeer deze dan niet allemaal in éen canvas te verwerken. Verdeel de onderwerpen of de punten die je over wilt brengen over verschillende verhalen.

Je kunt deze verhalen prima plaatsen op je website, op de 'over ons' pagina bijvoorbeeld of verwerken in een bedrijfspresentatie. Vul dan ieder onderdeel van het canvas aan met bijpassend beeldmateriaal. Of huur een visueel facilitator in om je verhaal in één grote tekening uit te werken. En gebruik deze tekening als praatstuk bij het verhaal dat je vertelt.

Veel succes met het vertellen van mooie, inspirerende verhalen over waarom je doet wat je doet en hoe zich dat uit in je merk.

Publicatiedatum: 1-3-2017