Je merk & business naar een
NEXT LEVEL

 

  • Aanpakken van je meest prangende vraag of probleem.
  • Van vastzitten, naar nieuwe groei.
  • In één gesprek.
  • NO CURE NO PAY!

 

Onderscheiden vanuit eigenheid, hoe doe je dat?

Een sterk en zich onderscheidend Merk heeft een sterke basis, een duidelijke identiteit, van waaruit het merk wordt opgebouwd. Dat opbouwen van je merk kun je doen in de 6 stappen die hieronder beschreven worden. Je begint daarmee bij jezelf. Want uiteindelijk ben jij als ondernemer, samen met je medewerkers, de bepalende factor in het succes van het merk. Het zijn altijd de mensen die de belofte waarmaken, of juist niet waarmaken...

Dit zijn de 6 stappen om van je bedrijf een sterk en onderscheidend Merk te maken:

Stap 1. Definieer je DNA

Wie ben je, wie zijn jullie, waar staan jullie voor? Wat is er echt zó eigen aan het bedrijf dat het nooit zal veranderen? Ken je eigen kracht!

Door je eigen kracht te kennen kun je gaan uitblinken en excelleren. Want je kunt héél goed worden in dat waar je van nature al goed in bent, waarmee je van nature al een voorsprong hebt op anderen. Daarmee kom je veel verder dan door te doen wat anderen ook doen. Of je tijd en energie te steken in dat wat je van nature niet zo gemakkelijk afgaat. Van een vijfje kun je met veel inspanning een zeventje maken, maar nooit een tien.

Welke vaardigheden en/of kennis zijn al aanwezig? Welke middelen heb je in huis om waarde te kunnen leveren aan klanten? Want het is die waarde waar klanten hun geld aan willen besteden.

Alle keuzes die je maakt in en rondom je merk, moeten van binnen uit komen. Vanuit eigenheid. Dat is cruciaal. Wanneer je jouw keuzes baseert op zaken die eigenlijk niet bij je bedrijf of je mensen passen, dan zullen de bijbehorende acties niet (lang) vol te houden zijn.

Het DNA van jouw merk kun je concreet vastleggen in een set van Merkwaarden aangevuld met een beschrijving van het karakter van het merk.

Stap 2. Ontwikkel een sterke visie

Wanneer je weet waar je op langere termijn naartoe wilt met jouw merk kun je de stappen er naartoe bepalen. Weten waar je heen wilt geeft richting!

De sterkst motiverende visie is er één die bijna onhaalbaar is, maar harten wel sneller doet kloppen en bloed sneller doet stromen. Een droombeeld dat nét niet te mooi is om haalbaar te zijn.

Wat je concreet kunt doen is het formuleren van een visie over waar het merk naartoe op weg is. Communiceer deze visie vervolgens met alle betrokkenen. Dat zal enorm motiveren om met elkaar naar dit doel toe te werken.

Stap 3. Neem stelling

Nu je weet waar de kracht van jouw merk ligt en je weet waar je naar op weg bent, kun je een plek in de markt bepalen die daaraan bijdraagt. Natuurlijk kijk je daarbij ook naar wat concurrenten doen.

Wie kun je bedienen? Aan welke doelgroep kan jouw merk het meeste waarde leveren? Welke doelgroep heeft een set van problemen of behoeften waar jouw merk een unieke oplossing voor kan leveren?

Zoek daarbij naar de beste match tussen 1. dat waar klanten behoefte aan hebben, 2. dat waar concurrenten nog geen goed antwoord op hebben en 3. de kracht van jouw eigen merk.

Een ander uitgangspunt, om een specifieke plek in de markt in te nemen, is om uit te gaan van een 'doorn in het oog'. Wat is jou als ondernemer nou echt een doorn in het oog? In de markt waar je in zit? In de service die doorgaans geleverd wordt. Of in de producten die door concurrenten worden aangeboden. Wat willen jullie beter doen, anders doen?

Neem stelling en verover je plek.

Stap 4. Maak verbinding en creëer waarde

Uiteindelijk verkoop je pas wanneer je waarde kunt leveren aan klanten. Waarde waar deze klanten behoefte aan hebben. Maak dus verbinding met je klant, leer je klant kennen. Ontdek waar de problemen en behoeften liggen van jouw klant. Ga met je klant praten.

Jouw klant zit met een probleem of onvervulde behoefte en doet zijn best naar een situatie te komen waarin het probleem niet meer bestaat of de behoefte is vervuld.

Wat kan jouw bedrijf, jouw merk doen om de klant van A (ongewenste situatie) naar B (gewenste situatie) te brengen?

Los zijn probleem op. Vervul een behoefte. Help hem te komen naar de door hem gewenste situatie. En doe dat door producten en diensten te ontwikkelen waar klanten écht behoefte aan hebben!

Dat betekent niet: u vraagt, wij draaien. Biedt wat de klant vraagt, maar geef wat hij nodig heeft! Wanneer je je echt verdiept hebt in de problemen en behoeften van je klant, kun je leveren wat hij nodig heeft. Ook al vraagt hij daar nooit om.

Zoals Henry Ford al zei: "Had ik naar de klant geluisterd, dan hadden ze mij gevraagd een sneller paard te bouwen."

Stap 5. Draag je merk uit

Nu je weet wat de identiteit van het merk is, en je weet waar het voor staat en waar het voor gaat, is het tijd om het merk uit te dragen op ALLE momenten dat klanten in aanraking komen met jouw merk.

Want hoe voelt het merk? Hoe ziet het eruit? Hoe klinkt het? Hoe proeft het? Hoe beleven klanten het merk? Je gaat ervoor zorgen dat het past bij wat je hebt bepaald wat jouw merk is. Je gaat je merk leven!

En dat kán betekenen dat je een nieuwe huisstijl of website wilt laten maken. Of nodig een heisessie met je werknemers wilt houden, omdat niet iedereen handelt en reageert op een manier die bij het merk past.

Stap 6. Maak een plan

Plannen maken doe je zo min mogelijk en zo kort & bondig mogelijk. Want... Hoe dikker het plan, des te verder het onder in de la belandt.

Ondernemers zijn vaak doeners, ze willen actie. En zijn dan wel actie-gericht, maar daarmee nog niet doel-gericht. En zonder plan behaal je geen enkel doel.
 

Een doel zonder plan is slechts een wens.



Een paar stelregels voor een effectief en efficiënt plan:

  • Hou je plan beperkt tot één A4. (Hoe je dat doet lees je in dit boekje.)
  • Stel ten eerst een kwalitatief doel: wat wil je behalen, in kwalitatieve zin.
  • Formuleer daarna kwantitatieve doelstellingen, die meetbaar zijn en specifiek. Zorg dat je zodanig formuleert dat het kwalitatieve doel behaalt is wanneer je alle kwantitatieve doelstellingen kunt afvinken.
  • Plan niet langer dan een half jaar, of hooguit een jaar vooruit. Dat houdt de aandacht scherp en de acties behapbaar.
  • Om te weten of je over de langere termijn nog op koers ligt kijk je naar de Visie die je hebt gedefinieerd in stap 2. Zit je in grote lijnen nog op de goede weg naar je visie voor de lange termijn? Dan ga je goed met je plan. Over een jaar kijk je weer naar waar je dan bent en stel je een nieuw plan op.
  • Gebruik de MoScoW-methode voor al je plannen. Zo weet je zeker dat je geen onnodige acties neemt en behaal je sneller resultaat.


Aan de slag met deze 6 stappen?

Maak dan een Merkboek. Daarin leg je de fundamenten zoals hierboven beschreven vast in een praktisch en concreet document. Dit kun je gebruiken om je ideeën en visie op het merk te delen met iedereen die met het merk aan de slag gaat: medewerkers, tekstschrijvers, grafisch ontwerpers, webdesigners.

Zo wijzen alle neuzen dezelfde kant op en maak je samen de merkbelofte waar!


Publicatiedatum: 12-1-2017

Deel dit artikel:

Mijn expertise


In één woord, MERKSTRATEGIE.

Dat wil zeggen: alle dingen die je doet om van je bedrijf een ijzersterk merk te maken, dat nog jaren kan bestaan en een positieve bijdrage levert aan de wereld waar we in leven.

Want dit is wat een sterk merk oplevert:

  • Meer winst.
  • Trouwere klanten.
  • Loyalere medewerkers.
  • Happy ondernemer :)

Maak een afspraak
No Cure No Pay!

Wat kan ik voor je doen?


Los ik al je problemen op? Natuurlijk niet! Ik los zelfs geen enkel probleem op, durf ik wel te stellen.

Ik kan je problemen wel verbeteren.

Want goed beschouwd zijn er maar 2 soorten problemen:
1. problemen waar je niet verder mee komt.
2. problemen waar je mee aan de slag kunt.

Ik help je om van het eerste soort het tweede soort te maken.

Van problemen waar je niet mee verder komt, naar een slim actieplan voor je merkontwikkeling en marketingstrategie.

Pak je de uitvoering daarna zelf op, doen we het samen of besteed je het uit?

Dat beslis je zelf!

LEES OOK:
Merken zijn succesvoller wanneer ze zich baseren op een duidelijk en sterk karakter.
Klanten beslissen niet om met je in zee te gaan doordat je vertelt over wát je doet. Ze gaan met je in zee omdat ze geraakt zijn door waaróm je doet wat je doet.
In ons brein huizen rationele gedachten, maar vooral ook onbewuste overtuigingen en emoties. En deze laatsten blijken steeds duidelijker de belangrijkste rol te spelen in het beslissingsproces van klanten.
Wat doe je als het niet lekker loopt in je business en je kunt niet goed besluiten wat de volgende stap moet zijn? Maar je vindt wel dat er nu iets moet gebeuren.
Een sterk en zich onderscheidend Merk heeft een sterke basis, een duidelijke identiteit, van waaruit het merk wordt opgebouwd