De voornaamste factor voor het krijgen van nieuwe klanten

Ik sta in de supermarkt en ben op zoek naar melk die niet is gemaakt door een koe.

Hele nieuwe wereld voor me: plantaardige melk.
Keus te over.

Mijn oog valt op Oatly.
Spreekt me aan. Om verschillende redenen.
De kleuren, de recht-voor-z’n-raap vormgeving.
Dus die pak ik als eerste uit het schap om eens te zien wat er eigenlijk allemaal inzit.

Ik ga echt niet alle 20 pakken die daar staan uit-en-ter-na bestuderen voor ik een weloverwogen en rationele keuze maak. Dus als me bevalt wat er staat op het pak in mijn hand, dan gaat dat pak in mijn winkelwagentje.

Als we iets wat we niet kennen voor het eerst zien hebben we meteen een indruk.

Als we moeten kiezen uit 20 dingen die we allemaal nog niet kennen maken we onmiddellijk een inschatting. Welke spreekt aan, welke niet.

Dat doen we niet alleen met producten in de supermarkt. Ook met mensen. Op een netwerkbijeenkomst waar je niemand kent bijvoorbeeld.

Je loopt naar binnen. Schud een paar mensen de hand. Kijkt even vertwijfelt om je heen om te zien met wie je een praatje aan wilt knopen.

Op wie stap je af?

Alle 13-in-een-dozijn types laat je links liggen. Sommige koppen staan je al direct niet aan. Maar er zijn er een paar waar je meer van wilt weten. Die je interessant vindt, om welke reden dan ook.

Ze triggeren iets bij je. Geven je op voorhand al een goed gevoel. Dus daar stap je op af.

Dit inschatten bij wie of wat je je OK voelt doe je dagelijks.

Bij mensen. Bij producten in de supermarkt. En bij bedrijven waar je misschien zaken mee wilt doen.

Je doet alleen zaken met een partij waar je je goed bij voelt.
Tuurlijk, we kijken naar prijs, service, leveringsvoorwaarden etc etc.

Maar de een gun je het, en de ander niet. Uiteindelijk geeft een klant geen cent bij je uit als hij het je niet gunt.

Kun je nog zo’n goeie deal aanbieden.

Dat gun-effect speelt al mee vanaf het moment dat mensen voor het eerst met je merk in aanraking komen. Nog lang voor ze jou of een van je medewerkers persoonlijk hebben leren kennen. Of uberhaupt overwegen om iets bij je te kopen.

Wat het ook is dat ze als eerste zien: de Home-page van je website, de titel van een post op LinkedIn, een foto op Istagram, de tekst van je advertentie of de glimlach van een van je medewerkers.

Mensen hebben direct een indruk van je bedrijf. Ze maken meteen een inschatting.

Hier komt de kracht van je merk naar boven.

Op basis van wat mensen van je bedrijf zien besluiten ze of je een interessante partij bent. Of niet.

Laat dus zien waar je voor staat. Toon karakter.

Sommige mensen zullen je scharen onder het kopje ‘staat me al meteen niet aan’. Maar dat is OK. Je hoeft niet alles te zijn voor iedereen.

Als je maar niet een van de 13-in-een-dozijn bent. Want daar loopt iedereen aan voorbij.

Ben interessant voor je ideale klant. In alles wat je doet. Daar gaat het om. In iedere zin, iedere foto, iedere glimlach, iedere keuze die je maakt. Al die kleine onderdelen samen vormen je merk. En geven je de gunfactor.

Je merk is de drager van je gunfactor!

Publicatiedatum: 29-10-2018