Een stap terug doen om sneller vooruit te komen

Wat doe je als het niet lekker loopt in je business en je kunt niet goed besluiten wat de volgende stap moet zijn? Maar je vindt wel dat er nu iets moet gebeuren.

Misschien ken je de situatie dat je te veel tegelijk wilt doen en niet goed kunt beslissen wat nu de beste stap is om te nemen. Of je hebt juist te veel tegelijk gedaan, van alles geprobeerd, maar dat bracht je niet wat je dacht dat het zou brengen.

Frustratie

Je doet van alles, maar je acties zijn ongericht. Je verspilt tijd en geld, en dat frustreert. Het frustreert jezelf, en het frustreert anderen. Je wilt verder, maar het lukt niet. Dit was niet waarom je bent gaan ondernemen. En voor je het weet blijf je hangen in de waan van de dag. Krijg je geen energie meer van wat je doet, maar kost het je vooral energie. Zit je 's avonds uitgeput op de bank, wat ook in je thuissituatie frustraties oplevert. Of ben je aan het micromanagen om de zaken beter te laten verlopen. Maar komt ondertussen je bedrijf nauwelijks een stap verder.

Je hebt behoefte aan helderheid, overzicht, weten in welke richting je jouw aandacht en acties het beste kunt focussen. Want als je exact weet waar je heen wilt kun je grote stappen zetten om daar te komen en dus sneller meer bereiken. Maar dan moet je wel precies weten waar je heen wilt!

Keuzes

Dat vergt keuzes maken. En keuzes zijn lastig. Omdat kiezen voor het één meestal betekent: het andere dus niet doen. Maar alle dingen die je 'kiest' om niet te doen zijn best goede ideeën. Dus hoe laat je die dan los?

Wat je nodig hebt is een meetlat om ideeën en mogelijke acties aan af te meten. Een kompas, zodat je weet wat je wel of niet moet doen. Een haarscherpe visie op waar je heen wilt, zodat je de grote lijnen uit kunt zetten voor de komende tijd. En een paar concrete ideeën, in precies de juiste richting, om met volle inzet aan de slag te gaan. Hoe fijn zou dat zijn?

Helderheid, klaarheid, overzicht. En daardoor grote stappen kunnen zetten, snel vooruit komen. Tijd besparen, omdat je niets meer doet met weinig resultaat. Geld besparen, omdat je effectieve keuzes maakt.

Kompas

Maar waar haal je dat inzicht vandaan? Wat is het beste kompas? Het antwoord op die vraag is: je eigen merk! Jouw eigen merk als kompas, vastgelegd in een Merkboek.

Een Merkboek is een concreet document waarin het fundament van je merk wordt gedefinieerd. Met het maken van een Merkboek bouw je aan een stevige basis om de komende jaren op door te kunnen groeien. Het samenstellen van een Merkboek geeft je de 'stap terug' die nodig is om weer overzicht en helderheid te krijgen. Om daarna een stuk sneller vooruit te kunnen.

Het maken van een Merkboek geeft je hernieuwd inzicht, een helicopterview over waar je bent en waar je heen wilt. En het geeft je concrete handvatten om gefundeerd keuzes te kunnen maken. Daarmee zal het Merkboek de meetlat worden die je zoekt, om al je verschillende ideeën aan af te meten.

Publicatiedatum: 26-1-2017