Hoe je een effectief plan schrijft voor je merkstrategie

Hoe wil je jouw bedrijfsmerk versterken het komende jaar?

Eind van het jaar is zo’n moment dat we daar wat meer over nadenken. Je denkt toch even terug aan het afgelopen jaar. Wat is gelukt? Wat niet? Wat is blijven liggen, of niet lekker uit de verf gekomen?

Zijn we eigenlijk wel opgeschoten met onszelf scherper positioneren? Hebben we stappen gezet om de koploper in onze markt te worden? Of zijn we toch weer blijven hangen in de middenmoot?
 

Hoe ga je dat in het komende jaar aanpakken?

Blijven de plannen vooral in je hoofd zitten?

Of ben jij van de schrijfblokken (net als ik), waarin je alle ideeën noteert, maar die dan toch op de plank blijven liggen?

Heb je meer plannen dan tijd om ze uit te voeren?

Een neiging tot perfectionisme (mij ook niet vreemd), waardoor je té lang nadenkt over de details voordat je actie onderneemt.

Of schiet je meteen in de actie, zonder richting, zonder focus, waarmee je tijd en geld verspeelt, zonder je doelen te bereiken?
 

Een goed werkend plan voor je merkstrategie

Wat nou als je een kort, bondig en beknopt plan kunt schrijven. Een plan dat klopt. Voor je hoofd. En voor je hart. Op één A4.

Een plan waardoor je weet wat wel en vooral ook wat niet meer te doen. Want dat gééft een hoop rust: alleen nog doen wat nodig is om je doelen te bereiken. Focus. Weten dat je de goeie dingen doet (effectief) op de juiste manier (efficiënt).

OGSM is een praktische en bewezen methode om precies zo’n plan te schrijven. De kracht van de methode zit in het maken van keuzes. Alles wat overbodig is laat je uit je plan weg, zodat alleen overblijft wat je écht wilt bereiken en doen. Marc van Eck heeft er een boekje over geschreven. Daarin legt hij precies uit hoe de methode werkt.
 

Stop met dromen. Start met doen.

De methode weet je. Nu nog een doel om naartoe te werken. Wat wil je met jouw merk bereiken in het komende jaar?

Dromen zonder doen brengt je niets. Actie zonder visie is richtingloos.

Denk dus na over jullie gezamenlijk te behalen doel. Ontwikkel een inspirerende en richtinggevende visie. Dat helpt jou en je medewerkers om er voor te gáán in het nieuwe jaar.

Met een beetje (zelf veroorzaakte) mazzel inspireer je ook je klanten, omdat ze de meerwaarde van jouw merk gaan zien en voelen. En vergroot je de impact van jouw merk op de wereld, omdat grote visies altijd verder reiken dan alleen je eigen belang.
 

Denk groot, maar wees bereid om klein te beginnen.

Samen jouw merkstrategie kickstarten?

Dan weet je zeker dat je in het komende jaar minstens één stap zet op weg naar:
✔ een scherpere positionering
✔ sterker onderscheidend vermogen
✔ grotere impact
✔ blijere (meer geld uitgevende) klanten
✔ en geïnspireerde medewerkers, die er samen met jou voor gáán om een deuk in het heelal te slaan (om met Steve Jobs te spreken).

Publicatiedatum: 7-12-2017