Persoonlijk pleidooi voor anders zijn

Vandaag had ik een afspraak met mijn coach. En ik heb me eens te meer gerealiseerd waarom het van belang is om anders te zijn, en daardoor te kunnen excelleren. Ik kan niet excelleren wanneer ik niet anders durf te zijn.

Dit is een persoonlijk pleidooi om anders te mogen zijn en van daaruit te kunnen gaan excelleren.

Merkpersoonlijkheid

Je bedrijf, ook mijn bedrijf, is als een persoonlijkheid. Het leeft in zekere zin een eigen leven. Het heeft eigen waarden en normen, eigen karaktertrekken, die onlosmakelijk verbonden zijn met je bedrijf. Die zijn anders dan bij ieder ander bedrijf. Ook jouw bedrijf heeft een unieke samenstelling van eigenschappen, een set van normen en waarden, kwaliteiten, eigenheid, kennis, vaardigheden. En deze zitten verankerd in jouw bedrijf, in jouw merk. Ze komen voort uit jou als ondernemer en uit de mensen die bij je werken.

Deze merkpersoonlijkheid bestaat, of je je daar bewust van bent of niet. Door de merkpersoonlijkheid expliciet te gaan ontdekken, benoemen, vormen, kun je je merk gaan laten excelleren.

Denken of doen

Wat ik me vandaag bij mijn coach eens te meer heb gerealiseerd over mezelf en mijn merk, is dat ik een deel van mezelf jarenlang onderbelicht heb gelaten. Mijn focus is altijd geweest op wat ik voor klanten kon doen. Hoe ik de vaardigheden die ik heb in kon zetten, om mijn taken uit te voeren. Om de dingen te doen die klanten van mij wilde.

Er kwam een moment waarop ik me realiseerde dat ik geen doener ben maar een denker. Natuurlijk kan ik heel veel doen, ik heb allerlei vaardigheden, dingen die ik kan, die ik uit kan voeren. Maar dat is niet waar mijn kracht ligt.

Ten diepste ben ik een denker en geen doener. En dat is prima.

Dat denken van mij is een kracht. Dat denken van mij heeft een heleboel mensen geïrriteerd in mijn leven. Ik denk veel, ik verzin veel, ik kom met allerlei plannen, allerlei mogelijkheden, eindeloze ideeën. Maar ze lijken pas waarde te krijgen, voor anderen, op het moment dat ik ze uit zou voeren. En dat is een grote misvatting!

Ik ben namelijk geen doener, ik ben een denker. Ik kan pas excelleren als ik uitga van mijn kracht. Mijn kracht is denken, ideeën vormen, leren, alles in me opnemen, verbanden leggen, mogelijkheden zien. Me focussen op potentie. Potentie in mensen, potentie in plannen en ideeën. De potentie in bedrijven of merken boven halen. De kern zien. En zien hoe je vanuit die kern tot een optimale situatie kunt komen.

Wat ik mijn klanten kan geven

Ik ben THINK branding gestart omdat ik een denker ben en geen doener. Vandaag realiseerde ik me dat de vraag: "wat kan ik voor mijn klanten doen", voor mij de verkeerde vraag is. Een goeie vraag om te stellen is "wat kan ik mijn klanten geven?" Wat heb ik te geven aan mijn klanten?

Omdat ik een denker ben en geen doener, heb ik mijn denkkracht te geven aan mijn klanten. Mijn inbeeldingsvermogen, mijn invoelingsvermogen. Mijn vermogen om verbanden te zien. Mijn vermogen om potentie te zien. Mijn vermogen om te zien waar de kracht zit van een bedrijf. Waar de kracht zit van de mensen in dat bedrijf. Waar de potentie zit om het anders te doen. Om daarmee méér uit de situatie te halen.

Eruit halen wat erin zit

Dat is mijn primaire focus. Hoe kun je meer halen uit de situatie die er is? Hoe kun je meer halen, meer bereiken, verder komen, met het bedrijf dat je hebt. Hoe kun je de potentie verwezenlijken van jouw merk. Dat is wat ik te geven heb aan mijn klanten.

Wat ik te geven heb aan mijn klanten is dus mijn denkkracht, mijn denkvermogen, mijn inbeeldingsvermogen, mijn visualisatievermogen, mijn vermogen om verbanden te leggen, mijn vermogen om me snel in te leren, in te lezen in een situatie, mijn vermogen om vragen te stellen. Bij dat wat er is, bij dat wat ik zie.

Wat hebben mijn klanten daaraan? Ik kan je nieuwe wegen laten zien, ik kan je een nieuwe blik geven op de kracht die in jouw bedrijf, in jouw merk al aanwezig is. En hoe je die in jouw markt kunt benutten. Ik verdiep me graag in jouw situatie, in jouw bedrijf, in jouw mensen, in jouw kracht, in jouw eigenheid. En ik verdiep me graag in jouw markt. Met jouw hulp, met jouw informatie gebruik ik mijn verbeeldingsvermogen om te bedenken hoe het ook anders kan. Het kan altijd anders.

Verschillende markten en branches

Dat ik werk voor verschillende markten is een bewuste keuze. Het is een toegevoegde waarde. Buiten je eigen markt kijken naar succesverhalen, naar wat werkt, naar de mechanismen achter dat wat werkt, is zinvol, leerzaam. Daar kan je wat uithalen. Ook buiten je markt zijn er dots om te connecten, zijn er verbanden te leggen. Het gaat dan niet om het kopiëren van hoe een ander iets doet. Het gaat niet om het kopieren van letterlijke handelswijzen. Het gaat om de methodiek erachter. Waarom werkt iets? Waarom zou het in de ene markt werken en in de andere niet? Niet letterlijk, niet letterlijk kopieren.

Uiteindelijk zitten we allemaal in een human-to-human branche. Ook business-to-business worden de besluiten genomen door mensen. Het ene mens samen met het andere mens. En mensen werken allemaal hetzelfde. Dat klinkt lullig en plat. Dat is het juist niet.

Ga geven!

Dit is een pleidooi om te gaan doen wat bij je past. Om te stoppen met doen, en te starten met geven. Geef wat je te geven hebt. Geef waar je veel van hebt, waar je van overloopt. Waar loop jij van over? Welke waarde komt van zelf? Wat heb je te geven aan je klanten? Aan de wereld? Aan je markt? Waar loop jij zó warm voor, dat je er van overloopt?

Waar hebben jouw medewerkers zo veel van, dat het een onuitputtelijke bron is? Waaruit te geven valt. Waaruit veel waarde te geven is aan je klanten. Eindeloos, iedere dag weer. Vanuit die bron kun je eindeloos putten. Dat gecombineerd met de authentieke persoonlijkheid van je merk, is GOUD waard!

Publicatiedatum: 1-12-2016