Hoe je merk voor je werkt, ook als je denkt dat je er geen hebt

In het dorp zit één bakker. En iedere dorpeling koopt zijn brood bij hem. Dat is makkelijk voor de bakker.

Hij doet af en toe de krentenbollen in de aanbieding. En verkoopt in april extra tompoucen wanneer hij ze oranje maakt. Maar veel verder reiken zijn marketingacties niet.

Zijn merk? Heeft hij dat? En moet hij daar iets mee? Het lijkt hem niet nodig.

Tot er drie straten verderop een tweede bakker zijn deuren opent. Die een halfje bruin voor 10 cent minder aanbiedt.

Wat gebeurt er? Verliest onze bakker al zijn klanten? Kochten de mensen uit het dorp dan alleen bij hem omdat hij de enige optie was die ze hadden?

En nu er keus is? Gaat iedereen naar de andere bakker voor het prijsvoordeel?

Vast niet.

Ja, er zullen mensen naar de andere bakker gaan. Maar de kans is groot dat onze bakker een trouwe schare vaste klanten terug blijft zien in zijn winkel. Ook al is hij duurder.

(Behalve misschien als zijn witte broodjes altijd al naar gummie smaakten, zijn gevulde koeken naar schoenzool, en hijzelf een lompe hork is. Dan kan het zijn dat álle klanten hard wegrennen. En ze alleen bij hem kochten bij gebrek aan beter.)

Vaste klanten

Zijn vaste klanten waarderen hem om meer dan alleen de prijs en de kwaliteit van zijn brood. Ze mogen hem. Hij heeft de gunfactor. En die heeft hij niet alleen omdat hij al die jaren de enige optie was.

De redenen waarom zijn vaste klanten bij hem te blijven kopen, ook als er meer keus is of er ergens anders ‘betere deals’ te maken zijn, dat is wat zijn merk is.

Onbewust heeft de bakker een merk gecreëerd. Een beeld gegeven van wie hij is, wat er van hem verwacht kan worden. En daar voldoet hij al jaren trouw aan.

Klanten weten wat ze aan hem hebben, waarom en waarvoor ze bij hem moeten zijn. En ze waarderen hem erom. Dat is het effect van zijn merk.

Blijkt hij toch een merk te hebben. En daar ook nog iets goeds mee gedaan te hebben.

Aan de slag

Nu er een tweede bakker in het dorp is wil onze bakker waarschijnlijk wel wat explicieter met zijn merk aan de slag. Om ook in de toekomst zijn klanten te behouden. En om nieuwe dorpelingen niet naar zijn concurrent te zien lopen, maar naar zijn winkel te trekken.

Wacht niet tot je onder de voet wordt gelopen door je concurrenten voor je je merk aanpakt. Zorg dat je merk nu al voor je gaat werken.

Want de vraag is niet óf je een merk hebt.
De vraag is alleen: Zet je je merk in om het meeste uit je business te halen, of niet!?!

Publicatiedatum: 12-11-2018